Fantasierijke reclame


Tot het midden van de jaren ' 50 domineerde een bijna onversluierd seksueel motief de fantasierijke reclame voor parfums en cosmetica. Momenteel, samen met het, wordt aandacht besteed aan de romantiek van relaties tussen de seksen, gril, Fantasie... Vandaag de dag is het niet langer mogelijk om een vrouw de beloften van reclame te laten geloven met betrekking tot een prachtige nacht van liefde met prachtige Orgasmes. Het is veel overtuigender, reclame parfums, om te laten zien dat ze een vrouw niet alleen sexy maken, maar ook haar plezier geven, haar attent maken op zichzelf. Narcisme is inherent aan vrouwen, en de geur van hun favoriete parfums helpt hen hun eigen charme te voelen, geeft vertrouwen in hun onweerstaanbaarheid. Toen Nina Ricci parfum te koop werd aangeboden, werd de slogan uitgevonden voor reclame: "Nina is vrolijk, sensueel, uitzonderlijk. In de stijl van Ricci."

In de advertentie voor haarverf "Wella" voelt een vrouw de schoonheid van haar haar en bewondert zichzelf, en de tekst van de slogan "speelt mee" met haar: "Vella"je bent geweldig."

Een grote fout is het creëren van leerzame reclame. Een mens houdt er niet van om onderwezen te worden. Hij houdt ervan om gerespecteerd te worden en als een gelijke te worden aangesproken. In plaats van Les te geven, heeft hij informatie nodig over wat de aankoop van een bepaald product hem zal opleveren. Daarom veroorzaakt elke leerzame reclame negatieve emoties en verandert daarom in anti-reclame: een verbazingwekkend voorbeeld van een dergelijke anti-reclame kon worden gezien in een van de gedrukte reclamepublicaties in 1996. De advertentie van een bedrijf dat zich bezighoudt met groothandel en kleine groothandel begon met de slogan: "misschien zult u begrijpen dat uw bedrijf afhangt van de prijs waartegen u hebt gekocht?"Deze zin is niet alleen banaal, het beledigt ook een potentiële klant. Zonder iets te bieden, leert ze hem. Bovendien leert het in een vorm die de superioriteit van de geest van de adverteerder boven de geest van de klant veronderstelt. De Betekenis van deze slogan wordt onbewust door de klant heel ondubbelzinnig opgevat: "Wanneer word je slimmer en begrijp je het..."Door zulke reclame te maken, kun je veel klanten verliezen. Russen konden op hun TV-schermen een advertentie voor jaloezieën zien, waarin een vrouw, voordat ze ze liet zakken, van het scherm naar de kijkers keek en met haar middelvinger duwde (een fallisch gebaar dat al 2000 jaar bekend is). Daarna werden de jaloezieën verlaagd en volgde de tekst: "Dit is mijn leven."Gelukkig werd de video snel uit de huur gehaald. Blijkbaar realiseerde het bedrijf zich dat het met dergelijke reclame niet kon hopen het aantal klanten te vergroten. Ten eerste werden potentiële klanten in deze advertentie beschuldigd van het bespioneren van het persoonlijke leven van iemand anders, en ten tweede kregen ze een gebaar van eerlijk gezegd obscene aard te zien. Is het mogelijk om deze antireclame om te zetten in effectieve reclame? Dat kan! Het is alleen nodig om een gluurkarakter toe te voegen. Dan is de beschuldiging van het bespioneren van het persoonlijke leven van iemand anders en de duw met de middelvinger bedoeld voor hem, niet voor de kijkers.

De radioreclame van een bedrijf dat computers en consumentenelektronica verkoopt, begon zo. Eerst was er een klik, toen zei een stem: "Dit is hoe Sony TV wordt ingeschakeld. De klik werd weer gehoord, en toen de woorden: "en zo de Panasonic TV."Heb je het verschil gezien? Dat klopt, je hebt het niet gepakt! TV moet niet worden beluisterd, maar bekeken ..."Het is moeilijk om de logica van de makers van deze advertentie te begrijpen. In de kern vertegenwoordigt het een gesprek tussen een volwassene en een klein kind. Het adverteerderbedrijf fungeert als een volwassene en de rol van een minderjarige wordt toegewezen aan een potentiële klant.

Het maken van een advertentie met behulp van het emotionele aspect is het soms mogelijk om negatieve emoties aan te spreken (niet om negatieve emoties op te wekken, maar om ze aan te spreken). Laten we aannemen dat het bedrijf rookmelders produceert die in de beginfase waarschuwen voor een brand. Reclame voor deze sensoren zou bijvoorbeeld als volgt kunnen klinken: "je huis zal afbranden zonder rooksensoren ..."Dergelijke reclame doet een beroep op de angst van een potentiële consument voor zijn huis en suggereert hoe hij er vanaf kan komen: Koop een rooksensor. Uiteindelijk roept de geadverteerde sensor een positieve emotie op bij de consument - als een product dat angst verlicht. Volgens M. Stoddar heeft dergelijke reclame soms een verbluffend succes.

Gevallen van een beroep op negatieve emoties in reclame zijn echter zeldzaam. Ze zijn alleen toegestaan wanneer ze in de verbeelding van een potentiële consument gebeurtenissen oproepen die niet onmiddellijk kunnen worden gestopt of genegeerd zonder het geadverteerde product te gebruiken, gebeurtenissen die onherstelbare gevolgen hebben. De brand kan niet worden genegeerd en heeft onherstelbare ernstige gevolgen. Ernstige kiespijn ' s nachts bij een kind veroorzaakt lijden en slapeloze nachten voor ouders. Casual seksueel contact kan AIDS veroorzaken. Als u echter geen nieuwe koelkast koopt, zal dit geen onherstelbare en bovendien ernstige gevolgen hebben. Daarom is het assortiment producten dat op een vergelijkbare manier kan worden geadverteerd beperkt.

Bij het maken van fantasierijke reclame worden motieven gebruikt die de behoeften en behoeften van een persoon weerspiegelen. Volgens psychologen moet hij in de eerste plaats honger en seksuele bevrediging stillen. Alle andere behoeften en behoeften ontstaan pas na de bevrediging van deze twee.

De beroemde wetenschapper - psycholoog Wilhelm Reich-schreef in het voorwoord van de tweede editie van zijn boek "The Sexual Revolution": "de kern van geluk in het leven is geluk veroorzaakt door seksuele bevrediging. Hij merkte ook op in het boek "De functie van het orgasme": "er is geen interesse die een persoon meer beïnvloedt dan seksueel... Dat is de reden waarom de productie van consumptiegoederen en reclame leven met seksuele problemen."

Een reclame voor een beha was in de Verenigde Staten algemeen bekend, waarin een vrouw werd afgebeeld die slechts één beha droeg en tussen een menigte normaal geklede mensen ronddwaalde. Het bijschrift luidde: "Ik droomde dat ik het verkeer stopte in een nieuwe beha."Het succes van deze Seksueel expliciete advertentie was zo indrukwekkend dat soortgelijke dromen op andere advertenties werden afgebeeld. Vene Packard schrijft in het boek "Secret exhorters" dat een bedrijf zelfs 10.000 dollar aan bonussen beloofde voor de beste slaap.

Even indrukwekkend was het succes van de Calvin Klein jeans advertentie. Daarin koesterde een 15-jarig topmodel in een zeer pikante hoek dat haar Calvin Klein-jeans zo mooi en goed is dat er niets meer is tussen hen en het deel van het lichaam dat ze bedekken. Dankzij reclame verdubbelde het verkoopvolume van deze jeans en de consumenteneigenschappen van het product hadden geen enkele invloed op het product. Het is gewoon dat dergelijke jeans seksuele aantrekkingskracht hebben gekregen in de geest van mensen. Bovendien nam na deze advertentie ook de vraag naar jeans van andere bedrijven toe. In 1998 verscheen er in Rusland een advertentie waarin een vrouw in jeans Vrolijk lacht, terwijl ze naar de uitpuilende broek van haar metgezel kijkt. De slogan luidt: "blijf niet zonder broek!"

Een spiegel bleek een goede vondst te zijn voor reclame voor vrouwenartikelen. Een vrouw bewondert zichzelf en probeert ondergoed voor de spiegel; een naakte of halfnaakte vrouw doet make-up voor de spiegel, probeert sieraden, enz. De voor de hand liggende seksuele onderteks wordt gedragen door een advertentie waarin een blootsvoets vrouw in een donkere strakke trui en een losse rode trui voor de geassembleerde bank staat. De vrouw glimlacht en kijkt uitnodigend naar de persoon die naar deze advertentie kijkt. De slogan luidt: "het pad van de bank naar de slaapkamer moet zo kort mogelijk zijn."

Toen in de jaren vijftig in de VS een massale campagne begon om de verkoop van verschillende consumptiegoederen te verhogen, bleek het voor vrouwen gemakkelijker om nieuwe aankopen aan te moedigen. Elke vrouw wil dat de dingen die ze bezit, zo niet beter zijn dan soortgelijke dingen van andere vrouwen, dan op zijn minst anders dan zij. Mannen daarentegen geven niet om het verschil en de nieuwheid van dingen, maar om hun kwaliteit en gemak. Ze scheiden zich met zulke dingen zeer met tegenzin. Daarom bleven Amerikanen, ondanks de verschillende trucs van handelsbedrijven, lange tijd dezelfde ruwe pakken en hoeden dragen, om militaire laarzen van goede kwaliteit te dragen die na de oorlog waren achtergelaten. Om het mannelijke conservatisme te doorbreken, vonden reclamespecialisten een nieuwe, zeer effectieve techniek en gebruikten deze in fantasierijke reclame. Voor het eerst beïnvloedden ze vrouwen om de verkoop van herenkleding te verhogen. Ze overtuigden vrouwen dat ze er nog aantrekkelijker zouden uitzien in de ogen van de samenleving, ze zouden nog wenselijker zijn als er een man naast hen was gekleed volgens de advertentie. In een advertentie werden vier vrouwen afgebeeld, elk in een kledingstuk dat bij een bepaalde gelegenheid past, en elk met een mannenhoed, die zij aan een man overhandigde en hem uitnodigde zich overeenkomstig haar kleding te kleden. En hier is de slogan van een meer moderne advertentie met dezelfde Techniek: "Mijn mannen dragen ofwel Engelse lederen producten of niets."

Natuurlijk wordt het seksuele motief het meest gebruikt in fantasierijke reclame. Er worden echter ook vele andere gebruikt. In Amerikaanse reclame wordt bijvoorbeeld vaak het motief van familietradities gebruikt: "de goede oude tijd, inheemse zoete zelfgemaakte wijn is de wijn die oma maakte. Dankzij deze advertentie verdubbelde het bedrijf de verkoop van zijn wijn, terwijl de advertentiekosten $ 2 miljoen per jaar bedroegen.

De motieven van mensen verenigd in de massa ' s worden heel vakkundig gebruikt in reclame. Le Bon schreef in het boek "Psychologie van de massa": "de belangrijkste onderscheidende kenmerken van een individu in de massa zijn als volgt: het verdwijnen van een bewuste persoonlijkheid, de overheersing van een onbewuste persoonlijkheid, de oriëntatie van gedachten en gevoelens in dezelfde richting als gevolg van suggestie en opladen, de neiging tot de onmiddellijke uitvoering van de voorgestelde ideeën..."En verder:" degene die de massa wil beïnvloeden, heeft geen logische verificatie van het argument nodig, het is passend voor hem om met de helderste kleuren te schilderen, te overdrijven en altijd hetzelfde te herhalen."

Laten we zeggen dat een bedrijf - een leverancier van elite lingerie - zijn sector op de Japanse markt probeert te veroveren en er reclamebrochures, catalogi en TV-commercials voor maakt. De hoofdpersonen van de advertentie zijn topmodellen die ondergoed tonen. Als ze echter een luxe (volgens Europese en Amerikaanse normen) lichaam, lange benen, een ronduit aantrekkelijke uitstraling hebben, zal de reclamecampagne in Japan mislukken. De Japanners zijn bang voor het beeld van een gepassioneerde vampiervrouw. Het ideaal van een Japanse vrouw is adolescentie, infantilisme, Kleine borsten, een onschuldig babygezicht. Japanse canons van "natuurlijke schoonheid" komen niet overeen met de geschoren oksels en andere delen van het lichaam van vrouwen. De meest succesvolle reclame voor lingerie in Europa en Amerika zou dus de meest mislukte in Japan zijn, alleen vanwege het verschil in opvattingen over de standaard van vrouwelijke schoonheid en seksuele aantrekkingskracht. Dit kan worden bevestigd door de vruchteloze inspanningen van Mattel Toys International in de reclame en marketing van Barbiepoppen in Japan. Wanhopig om zijn aandeel in de Japanse markt te winnen, verkocht Mattel Toys International een licentie voor de productie van poppen aan een Japans bedrijf, dat een consumentenonderzoek uitvoerde en ontdekte dat 90% van de Japanse meisjes en 100% van hun ouders geloofden dat Barbie een te grote borst had en te lange benen. Het Japanse bedrijf herzag de algehele prestaties van de pop, waarbij tegelijkertijd blauwe ogen werden vervangen door bruine, en verkocht in de volgende twee jaar meer dan 2 miljoen poppen.

Een fout kan niet alleen worden gemaakt bij het betreden van nieuwe markten. De geschiedenis kent vele voorbeelden van soortgelijke fouten door bedrijven in reeds ontwikkelde markten.
 



Onbewuste motieven in reclame    Fantasierijke reclame    Reclamekoppen en slogans    Radioreclame    Tv-advertenties    Regels voor TV-reclame

E-mail: learn@sign2shine.nl
Meld je aan voor een online cursus 010-4900934/5


Opleidingscentrum  - Rotterdam, NL © 2019-2023

Cursus: Reclametheorie