Radioreclame


Radio is een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven. Het is een voorsprong op alle andere massamedia in termen van dekking van de bevolking. Is het mogelijk om een zakelijke brief te schrijven, een auto te besturen, een tuin op te graven en tegelijkertijd een krant te lezen of TV te kijken? Duidelijk niet. Maar je kunt naar de radio luisteren.

Vanwege de brede dekking van de bevolking is radio een van de meest aantrekkelijke middelen voor de verspreiding van reclame. Nog aantrekkelijker voor adverteerders is de kosteneffectiviteit van de radio. Het budget dat nodig is voor een reclamebedrijf is veel kleiner dan voor reclame in de pers en op televisie.

Voor adverteerders is het vermogen van de radio om reclame een groot aantal keren per dag te herhalen en consumenten te motiveren om goederen te kopen bijzonder belangrijk. Een consument die een krant leest, kan eenvoudig door een pagina met een advertentie bladeren zonder er aandacht aan te besteden. Kijkers gebruiken vaak de tijd van televisiereclame om te gaan roken, zichzelf thee te schenken of op knoppen op de afstandsbediening te klikken en van kanaal naar kanaal te springen. De consument luistert willy-nilly naar korte radiocommercials terwijl hij zijn werk blijft doen-breek niet af van de zaak om de radio een minuut uit te zetten.

Het voordeel van radio is ook het timbre van de menselijke stem, die een persoonlijke factor in reclame introduceert, woorden een emotionaliteit geeft die onbereikbaar is voor gedrukte tekst.

Een van de belangrijkste voordelen van radio is een enorme overtuigingskracht, K. L. Bove en W. F. Ahrens praten in het boek "Modern Advertising" over de weddenschap van Martin Block, een van de eerste omroepers van het Amerikaanse radiostation "wnew". Aangezien veel vrouwen van New Jersey naar New York gaan winkelen, Wedde hij dat hij sommigen van hen op de radio kon overtuigen om terug te komen en een jurk te kopen van zijn sponsor in New Jersey. En inderdaad, nadat hij op de lucht ging, overtuigde hij verschillende vrouwen hiervan.

Waarom heeft radio zo ' n overtuigingskracht? Enkele decennia geleden hebben wetenschappers ontdekt dat veel mensen een lijst met woorden die hardop worden gesproken beter onthouden dan dezelfde lijst die in gedrukte vorm wordt gepresenteerd. Onderzoekers van de Northwestern University in de VS begonnen dit probleem in de jaren tachtig dieper te bestuderen. als gevolg hiervan bleek dat het menselijk brein in staat is om een gesproken woord in 140 milliseconden waar te nemen, en het duurt 180 milliseconden om een gedrukt woord te begrijpen. Bovendien duurt auditieve waarneming bij mensen langer dan visuele waarneming. Als het visuele beeld in minder dan 1 seconde vervaagt, duurt de auditieve waarneming 45 keer langer.

Deze kenmerken van het menselijk brein verklaren het feit dat het gemakkelijker is om mensen te overtuigen van de voordelen van het product met woorden die hardop worden gesproken. In dit geval houden ze meer van het product en zijn ze bereid het meer te kopen dan in gevallen waarin ze worden overtuigd door gedrukte woorden.

Wanneer de tekst van een reclameboodschap echter moeilijk onmiddellijk te begrijpen is, neemt de effectiviteit van de radio drastisch af. De Amerikaanse onderzoekers Shelly Chaiken en Alice Igli hebben bewezen dat moeilijke boodschappen het meest overtuigend zijn in gedrukte vorm, en lichte boodschappen het meest overtuigend in video-en audio-opnames. Dit komt door de dynamiek van de radioreclame. Als de consument bij het lezen van een reclameboodschap de mogelijkheid heeft om terug te keren naar de titel, de tekst opnieuw te lezen, kan die radioreclame niet worden gestopt en teruggestuurd. Daarom is radio onaanvaardbaar voor reclame complexe, met inbegrip van hightech, producten en technologieën, evenals goederen en diensten die een lange presentatie van hun essentie en voordelen vereisen.

De dynamiek van de radio vereist meer aandacht voor de memorabiliteit van reclame, de logische uitlijning, de duidelijkheid van de plot, de duidelijkheid van conclusies. De rol van positieve emoties neemt hypertrofisch toe in radioreclame.

Radioreclame heeft nog een echt uniek vermogen: het beïnvloedt het onderbewustzijn van consumenten, zelfs wanneer ze hun eigen bedrijf doen en niet opzettelijk naar de radio luisteren, hoewel deze laatste is ingeschakeld. Het bewustzijn van dergelijke consumenten wordt geabsorbeerd in het werk dat wordt gedaan, en het onbewuste absorbeert actief inkomende informatie.

De onbewuste verlangens die door radioreclame worden gemotiveerd, dwingen de consument aandacht te besteden aan andere soorten reclame voor deze goederen, waaronder gedrukte reclame. Maar als de consument wordt gevraagd waar hij de informatie over het product vandaan heeft bij het kopen, dan wordt in de meeste gevallen de gedrukte bron genoemd, terwijl radioreclame de eerste impuls gaf om het product te kopen.

Voor adverteerders biedt radio een extra aantrekkelijke mogelijkheid om zich te uiten door de sponsoring van radioprogramma's.

Sponsoring is goed omdat:

1. De vermelding van het bedrijf als sponsor in het programma en aankondigingen draagt bij aan het vergroten van het prestige onder consumenten, getuigt van de soliditeit van het bedrijf en dat het niet alleen denkt aan winst maken, maar ook aan de samenleving.

2. De radio maakt flexibele reclame voor de producten van het sponsorbedrijf in het sponsorprogramma mogelijk. In onze huidige praktijk worden in een programma van 30 minuten maximaal 5 minuten toegewezen voor dergelijke reclame.

3. Het bedrijf kan niet alleen de verhuur sponsoren, maar ook de creatie van winstgevende radioprogramma ' s voor het bedrijf, die objectief niet als reclame kunnen worden gekwalificeerd, maar de consument daadwerkelijk motiveren om bepaalde goederen te kopen.

Om radioreclame echter doeltreffend te maken, is het noodzakelijk een aantal regels in acht te nemen bij het maken ervan.

De eerste tien seconden in radioreclame zijn het belangrijkst. Als het gedurende deze tijd niet mogelijk was de luisteraar te interesseren, zal zijn aandacht onstabiel zijn en zal hij gemakkelijk worden afgeleid.

Een typisch voorbeeld van het verwaarlozen van deze regel kan een radioreclame zijn van een meubelsalon, waarin een tango wordt uitgevoerd gedurende de eerste 30 seconden, en pas aan het einde leren we dat, zo blijkt, "tango" ook de naam is van een meubelsalon.

De volgorde van presentatie van informatie in radioreclame moet als volgt zijn: eerst "wat", dan "hoe" en alleen dan "waar". De omgekeerde volgorde is onjuist, aangezien de luisteraar onoplettend zal zijn, niet wetend wat zijn behoeften zijn en over welk soort product hij het heeft.

Reclame moet worden gewijd aan één product of een groep soortgelijke producten. Radioreclame voor verschillende producten tegelijk is niet effectief, aangezien de luisteraar zich dergelijke informatie niet zal herinneren.

Radioadvertenties mogen geen lange lijsten van positieve eigenschappen van het product bevatten en een langdurige bespreking ervan. Het is noodzakelijk om het belangrijkste in het geadverteerde product te identificeren en er alleen over te praten tijdens de toegewezen seconden.

In radioreclame richt je je niet tot de massa, maar tot een specifieke consument. Vergeet niet dat een persoon graag persoonlijk en over hem wordt gesproken. Reclame gericht op de massa is minder effectief.

Deze regel geldt voor elke reclame, maar in radioreclame is de rol ervan iets belangrijker, aangezien radio de meest intieme media is. Het spreekt met elke luisteraar persoonlijk, één op één.

Maak de boodschap eenvoudig, zonder onnodige woorden. Focus op het commerciële idee.

In een radioreclame van 60 seconden moet de naam van het geadverteerde object ten minste drie keer worden herhaald.

Het maximale aantal woorden in een radioreclame is beperkt door de duur ervan: 10 Seconden - 20-25 woorden; 20 seconden - 40-45 woorden; 30 seconden - 65-70 woorden; 60 seconden - 130-140 woorden.

Als je een radioreclame de vorm van een genrescène geeft, moet de focus noodzakelijkerwijs op het product liggen, en niet op de situatie die je hebt uitgevonden.

Hyperbolisatie of overdrijving wordt in radioreclame gebruikt om alleen de aandacht te vestigen op de voordelen van het product die bij een andere presentatie onopgemerkt kunnen blijven. (In de praktijk neemt het soms de vorm aan van een hoax of hoax.) Hyperbolisatie in radioreclame is een complexe en daarom gevaarlijke techniek die de hoogste kwalificatie van de maker van de reclame vereist. De complexiteit van hyperbolisatie is te wijten aan de dynamiek van radioreclame en de afwezigheid van beelden die door de zichtorganen worden waargenomen. Daarom wordt deze techniek zelden gebruikt.

Geluidseffecten, waaronder muziek, moeten de perceptie van de tekst van radioreclame helpen en de luisteraar niet vermaken. Een supermodel hit kan het middelpunt van de aandacht worden en het geadverteerde product naar de achtergrond duwen.

Als een advertentie een muzikale achtergrond heeft (muzikale voering), dan moet deze emoties bij luisteraars oproepen die overeenkomen met het doel en de voordelen van het geadverteerde product en niet op zichzelf bestaan.
 



Onbewuste motieven in reclame    Fantasierijke reclame    Reclamekoppen en slogans    Radioreclame    Tv-advertenties    Regels voor TV-reclame

E-mail: learn@sign2shine.nl
Meld je aan voor een online cursus 010-4900934/5


Opleidingscentrum  - Rotterdam, NL © 2019-2023

Cursus: Reclametheorie