Reclamekoppen en slogans


Verschilt de reclametitel op enigerlei wijze van de slogan of zijn deze begrippen gelijkwaardig? Geschillen over dit onderwerp worden nog zelden gehoord. Aanhangers van het advies: "de titel en de slogan zijn hetzelfde" - motiveren hem door het feit dat ze volgens dezelfde wetten zijn samengesteld en dezelfde functie vervullen. Tegenstanders van deze theorie zijn van mening dat deze concepten niet kunnen worden gecombineerd, aangezien de slogan, in tegenstelling tot de titel, onafhankelijk van elkaar voor reclamedoeleinden kan worden gebruikt, zonder extra tekst. Dit is echter een puur theoretisch geschil en in dit boek zullen we ermee instemmen aan te nemen dat de begrippen "reclametitel" en "slogan" gelijkwaardig zijn.

Bij het maken van een advertentie, moet u maximale aandacht besteden aan de titel, rekening houdend met een verscheidenheid aan opties om de meest effectieve te kiezen. Er zijn immers 4-6 keer meer mensen die alleen krantenkoppen lezen dan teksten lezen. De consument kijkt meestal mager, " diagonaal "door de gedrukte reclame," half-ogen "kijkt naar TV-advertenties," half-oor " luistert naar radio-advertenties. En pas als hij iets belangrijks voor zichzelf opmerkt, maakt hij zorgvuldig kennis met de inhoud van de advertentie. Daarom moet de geselecteerde kop het bewustzijn en het onderbewustzijn van de consument beïnvloeden, hem de emotionele reactie geven die nodig is voor de adverteerder. De titel moet ten minste 25% van alle belangrijke reclame-informatie uitmaken. Alleen dan zal het belangrijkste idee van reclame in het geheugen van een persoon blijven.

Als de advertentie fantasierijk is, moet de titel zodanig worden geformuleerd dat de consument die emoties en verlangens oproept die nodig zijn voor de adverteerder.

Bij het formuleren van een advertentietitel is het noodzakelijk om te onthouden dat mensen graag met en over hen worden gesproken. Volgens dit principe moet je een titel bouwen.

Tijdens een seminar van het reclame-en uitgeversbedrijf Intercontinental Publications werd opgemerkt dat de kop "U zult $ 20.000 besparen ..."is veel effectiever dan de kop "wil je weten hoe je $ 20.000 bespaart? De eerste kop geeft direct het voordeel aan, en het woord "jij" identificeert de consument die deze advertentie leest, kijkt of luistert met de "held" van de advertentie. De tweede titel is veel erger, omdat het geen besparingen belooft aan een specifieke consument, maar alleen de kennis bevordert van hoe het te krijgen. Nog erger is de kop: "zo hebben ze $ 20.000 bespaard...", aangezien er geen identificatie is van een specifieke consument met de "held" van de reclame.

De titel van de reclame mag alleen de informatie bevatten die van belang kan zijn voor de consument, en niets meer. Een van de beginselen die door het Amerikaanse reclamebureau Cunningham & Walsh op grote schaal wordt gepromoot, luidt: "vermijd in alle opzichten onnodige feiten over uzelf in reclame te vermelden. De consument is helemaal niet geïnteresseerd in het feit dat u het grootste, oudste, meest gerespecteerde bedrijf bent."

Helaas zijn er veel binnenlandse advertenties met koppen die de consument niets beloven of over het algemeen absurd zijn.

Een bedrijf dat computerapparatuur verkoopt, plaatste een advertentie in druk met de kop: "ontmoet de zon met ons."Een dergelijke reclametitel kan bijvoorbeeld aanvaardbaar zijn voor een bedrijf dat visaccessoires verkoopt. Maar hoe kan de consument de ontmoeting van de zon verbinden met computers? Er stond een kop in de advertentie van een krant: "Decent news for decent people. Nieuws kan niet waardig of onwaardig zijn. Ze kunnen goed en slecht zijn, verwacht en onverwacht, enz. De uitdrukking "waardig nieuws" is absurd.

"Tradities van Japanse samoerai" - deze titel werd getoond op een advertentie voor japanse briefpapier. Probeer uit te leggen hoe de tradities van de Japanse samoerai verbonden zijn met briefpapier en hoe de consument, die zo ' n titel ziet, zal begrijpen wat hem wordt aangeboden en welke voordelen hij van dit aanbod zal ontvangen.

Een ander voorbeeld van absurditeit is de kop in een gedrukte advertentie van een bedrijf dat computers verkoopt:

"Doorbreek de muur van wantrouwen... Niet te veel betalen! Koop een computer op krediet."

Bijna niemand kan de eerste zin logisch verbinden met de tweede. Bovendien is het totale bedrag dat Voor de op krediet verkochte goederen wordt betaald, meestal iets meer dan het bedrag dat onmiddellijk en volledig voor de goederen wordt betaald.

Tegenwoordig zijn sommige woorden en zinnen erg in de mode gekomen in de binnenlandse reclame. Ze dwalen van titel naar titel en vormen soms de meest "gestoorde" zinnen. Een van deze afgezaagde woorden is "elite". Elke dag leest, luistert, kijkt de consument naar advertenties die luxe meubels, luxe kleding en schoenen, elite bier, elite stereo voor auto ' s aanbieden...

Maar een van de cosmetologie centra bood "elite verjonging" in zijn reclame. Probeer uit te leggen wat "elite verjonging" is? En wat is dan gewoon verjonging?

In reclamekoppen zijn de woorden "nee", "niet" en andere woorden die verband houden met iets negatiefs uiterst ongewenst, evenals woorden die negatieve, negatieve emoties kunnen veroorzaken. Door de tekst te bekijken, "met een half oor" te luisteren, kan de consument zich alleen een negatief woord herinneren en het onbewust in het geheugen associëren met de naam van het adverteerderbedrijf of met het product.

Het woord 'vrij' heeft een grote emotionele waarde. De toepassing ervan is echter niet altijd mogelijk. Door het ter plaatse te gebruiken, is de reclame-header zeer effectief.
 



Onbewuste motieven in reclame    Fantasierijke reclame    Reclamekoppen en slogans    Radioreclame    Tv-advertenties    Regels voor TV-reclame

E-mail: learn@sign2shine.nl
Meld je aan voor een online cursus 010-4900934/5


Opleidingscentrum  - Rotterdam, NL © 2019-2023

Cursus: Reclametheorie