Regels voor TV-reclame


Regel Nr. 1

TV-reclame moet beginnen met iets belangrijks, sterk de aandacht trekken in de eerste 5 seconden, die cruciaal zijn. Het niveau van aandacht dat op dit moment wordt bereikt, is het hoogst. De interesse van de kijker in de eerste 5 seconden neemt toe of af.

Op basis van deze regel is het onmogelijk om een succesvolle TV-reclame te herkennen, die begon met een kleurloos verhaal van een meisje waarvan ze altijd al droomde om stewardess te worden, en nu is haar droom uitgekomen... En pas aan het einde van de advertentie ontdekken we dat dit alles is "opgestapeld" om te zeggen dat wanneer passagiers haar blouse spuiten met vettige saus, ze het alleen wast in Ariel-wasmiddel. De eerste frames en zinnen van deze tv-commercial lijken speciaal gemaakt om de kijker te dwingen over te schakelen naar een ander kanaal. Weinig mensen geven om de problemen van een onbekend meisje dat ervan droomde stewardess te worden.

Regel Nr. 2

De foto moet alles zeggen. Wat op het scherm wordt weergegeven is veel belangrijker dan de voiceover-tekst. Schakel het geluid uit en probeer de betekenis en argumenten van de TV-advertentie te begrijpen. Als het gelukt is, is Regel #2 nageleefd.

Een typisch voorbeeld van de niet-naleving ervan kan een binnenlandse TV-reclame zijn, waarin, wanneer wordt gezegd dat de stoffen die door het bedrijf worden aangeboden, zullen helpen prestige te creëren voor uw kantoor, een breed bed, versierd met speelse franjes, op het scherm verscheen.

Regel Nr. 3

Probeer een keyframe te maken dat de hele video visueel samenvat. Vergeet niet dat de meeste goede video ' s kunnen worden gereduceerd tot één succesvol frame. Een video met een overvloed aan personages en scènes die niet direct gerelateerd zijn aan het geadverteerde object kan interessant zijn, maar als advertentie zal het niet effectief zijn.

Regel Nr. 4

Lange statische scènes zijn schadelijk voor TV-reclame. Ze verzwakken de aandacht en interesse van de kijker.

Regel Nr. 5

U mag de afbeelding niet dupliceren met tekst. Het gehoor en het gezichtsvermogen van de kijker moeten met volle belasting werken en ontvangen, hoewel complementaire, maar verschillende informatie.

Regel Nr. 6

Het is niet nodig om de speaker continu op het scherm te tonen. Soms is het veel effectiever als hij achter de schermen spreekt en er actie op het scherm is. Anders zal de spreker alleen maar de aandacht afleiden en verspreiden.

Regel Nr. 7

Dialoog is zeer effectief in TV-reclame. Gebruik het waar mogelijk.

Regel Nr. 8

Het is niet nodig om elke seconde van de zendtijd te vullen met tekst of muziek. In sommige gevallen kan stilte niet minder expressief zijn.

Regel Nr. 9

TV-advertenties mogen niet uitgebreid zijn. Een tv-advertentie van 30 seconden mag niet meer dan 50 woorden bevatten.

Regel Nr. 10

Gebruik eenvoudige, gemakkelijk te onthouden woorden in TV-advertenties die het reclameidee op de meest optimale manier overbrengen. Vergeet niet dat elk woord in een tv-advertentie voor u zou moeten werken. Vermijd onnodige woorden!

Regel Nr. 11

Besteed niet te veel tijd aan het ontwikkelen van de plot. Maak TV-reclame niet ingewikkeld. Parachutisten die al lang in vrije val zijn, zijn erg spectaculair, maar met hun effectiviteit scoren ze een reclameidee (tenzij je natuurlijk een parachute adverteert).

Regel Nr. 12

De duur van een typische promotievideo voor TV-verhuur is 30 seconden. De hoeveelheid informatie in een dergelijke video moet de naam en het uiterlijk van het product, de voordelen van de consumptie en de redenen waarom de kijker het zou moeten geloven bevatten.

Een TV-advertentie van 10 seconden geeft alleen de naam van het product aan en vermeldt enkele voordelen, en een advertentie van 15 seconden kan deze voordelen slechts licht benadrukken. Daarom is een TV-reclame van 10-15 seconden aanzienlijk minder efficiënt dan een reclame van 30 seconden.

Regel Nr. 13

Lange video ' s mogen geen herhalende frames hebben. Een TV-reclame van 60 seconden moet dezelfde informatie geven als een reclame van 30 seconden, alleen met meer details. Lange video ' s vormen een goed gedefinieerde en stabiele mening bij de kijker, wat vaak niet mogelijk is voor een TV-reclame van 30 seconden.

Regel Nr. 14

Als een nieuwe technologie wordt geadverteerd, moet de video beginnen met het probleem, vervolgens de eigenschappen van de oude technologie bespreken en eindigen met een demonstratie van de nieuwe. Zo ' n bevel is vier keer effectiever dan alleen over een nieuwe technologie te vertellen.

Regel Nr. 15

Promotievideo ' s kunnen en moeten indien nodig worden gewijzigd. Maar tegelijkertijd moet dezelfde emotionele kleur van reclame en het imago van het product worden behouden.

Regel Nr. 16

Laten we de bedrijfsnaam en het handelsmerk op een leeg scherm zetten en deze zo lang bewaren dat de kijker ze minstens 2 keer kan lezen. Niets mag afleiden van lezen, inclusief modieuze muziek. Houd het adres van het bedrijf zo lang op het scherm dat de kijker het kan onthouden of opschrijven. Houd het telefoonnummer minstens 6 seconden op het scherm.

Regel Nr. 17

Pas op voor de zogenaamde "Vampiers" in reclame, die de aandacht van het publiek afleiden van het geadverteerde product en, volgens R. Reeves, de sappen uit een volbloed reclame-idee zuigen. Mooie vrouwen en kinderen fungeren vaak als" vampiers " in TV-commercials. Daarom mogen ze alleen op het TV-scherm verschijnen wanneer het doel van het geadverteerde product dit rechtvaardigt. Een mooie vrouw kan bijvoorbeeld op het scherm verschijnen in ondergoed, wat wordt beschreven in een reclame, ze kan naakt in een badkuip verschijnen in een advertentie voor een nieuwe shampoo of voor een spiegel, oorbellen proberen, in een advertentie voor sieraden. Maar het is volkomen onaanvaardbaar in de reclame voor dumptrucks.

In het laatste geval zal de aandacht van mannen worden gevestigd op het gezicht en de figuur van de vrouw, en de aandacht van vrouwen op hoe zij gekleed is of, omgekeerd, "gekleed".

Mooie, modieus geklede of kunstig "geklede" vrouwen kunnen zelfs als "vampiers" optreden bij het adverteren van sommige producten die bestemd zijn voor huisvrouwen. Bijvoorbeeld, in de reclame voor detergenten en schoonmaakmiddelen, moeten vrouwelijke personages een gewoon, niet opvallend uiterlijk hebben.

Een nog enger "vampier" is een kind in de reclame voor niet-kinderartikelen. Hij trekt bijna volledig de aandacht van het publiek en vooral van vrouwen.

Andere objecten kunnen ook als "vampiers"optreden. In een regionale TV-reclame werden de woorden van de reclametekst uitgesproken door de mond van de personages van schilderijen van beroemde kunstenaars. Onmiddellijk na het einde van de advertentie vroeg de auteur van dit boek aan verschillende mensen die dezelfde advertentie bekeken hadden: "wat werd er in de advertentie gezegd?"Niemand kon een antwoord geven.

Je moet geen gebaren gebruiken zoals je kin strelen, je mond bedekken met je hand, je wang wrijven, je haar strelen, je oorlel trekken, je wenkbrauwen wrijven of krabben in reclame. Psychologen geloven dat deze bewegingen het vaakst te vinden zijn bij leugenaars. Tegelijkertijd zijn het strelen van het gezicht en het aanbrengen van de knokkels van de hand op de lippen signalen die het verlangen naar tederheid uitdrukken. Het hoofd steunen betekent een verlangen naar vrede en veiligheid. Deze pose bevat een onderbewust verlangen om je hoofd weer op de schoot van je ouders te laten rusten.

Heel voorzichtig bij het maken van TV-advertenties, moet je je neus aanraken met je hand behandelen, omdat het al lang is vastgesteld dat dit gebaar kenmerkend is voor onzekere mensen. Staten van bedachtzaamheid en passiviteit kunnen ook geassocieerd worden met het aanraken van de neus. Als een persoon in een TV-reclame het geadverteerde product beschouwt door zijn neus met zijn hand aan te raken, zal de effectiviteit van reclame zeer laag zijn. In verschillende landen wordt het verschijnen van specifieke tekenen en boodschappen in lichaamstaal geassocieerd met de neus. In Engeland is een vinger tegen je neus een teken van geheimhouding en geheimhouding, en in het midden van Italië zeggen ze met dit gebaar: "wees voorzichtig, het is gevaarlijk."Als iemand een vinger in zijn mond steekt of in de hoek van zijn mond legt, dan kan dit gebaar verrassing, verwarring, verrassing, domheid, naïviteit, verwarring uitdrukken. Degene die zich op deze manier gedraagt, verwacht onbewust dat de situatie vanzelf zal ophelderen. Deze gebaren kunnen soms aanvaardbaar zijn in reclame voor kinderproducten, waarbij de hoofdpersoon een kind is. In andere tv-commercials veroorzaken ze alleen maar schade.

Wanneer een of meer vingers op de mond worden aangebracht, blijkt het "onder slot en grendel"te zijn. Afhankelijk van het aantal vingers dat wordt toegepast en de spanning waarmee dit wordt gedaan, wordt een sterkere of zwakkere kortsluiting geïmpliceerd. Als de hele handpalm wordt gebruikt en de mond tot aan de neus wordt gesloten, wordt het gebaar gezien als een verlangen om een verrassingskreet te voorkomen. Een soortgelijke "afschrikking" wordt vaak waargenomen bij vrouwen die als naïef willen worden beschouwd. Soms zie je hoe sommige vrouwen hun ogen bedekken met hun hand. Dit gebaar betekent een denkbeeldige weigering voor het doel van koketry. Het kan worden gebruikt in reclame die Seksueel expliciete motieven gebruikt. In andere gevallen is het in staat om reclame om te zetten in anti-reclame. Stel je voor dat een vrouw in een TV-reclame voor een nieuwe wasmachine coquettishly bedekt haar ogen met haar hand. De onnatuurlijke aard van een dergelijk gedrag van het reclamepersonage zal onmiddellijk door de kijker worden gevoeld. De advertentie zal mislukken met slechts dit ene gebaar.
 



Onbewuste motieven in reclame    Fantasierijke reclame    Reclamekoppen en slogans    Radioreclame    Tv-advertenties    Regels voor TV-reclame

E-mail: learn@sign2shine.nl
Meld je aan voor een online cursus 010-4900934/5


Opleidingscentrum  - Rotterdam, NL © 2019-2023

Cursus: Reclametheorie